آموزش حوزه مالی
زمان مطالعه : ۱۵ دقیقه

دستورالعمل جدید اعتبار اسنادی (ال سی) داخلی-ریالی

lc داخلی-ریالی

 

اعتبار اسنادی چیست؟

اعتبار اسنادی، تعهدی مکتوب است بین بانک و فروشنده، که به موجب آن بانک بنا به درخواست خریدار متعهد می شود، مبلغ مشخصی پول را ظرف مدت معین در مقابل اسناد مشخص و طبق دستور مقرر خریدار، به فروشنده پرداخت نماید.
تعهد بانک به پرداخت، مشروط و محدود به میزان، مدت و شرایطی است که بین طرفین معهود بوده و در متن اعتبار اسنادی ذکر گردیده است.
درواقع اعتبار اسنادی وسیله ای است برای پرداخت وجه کالای خریداری شده و تعهدی است که به وسیله آن فروشنده از وصول وجه و ثمن کالایی که فروخته و خریدار از دریافت و صحت کالای خریداری شده اطمینان حاصل می نماید.
با به کارگیری اعتبارات اسنادی داخلی در کشور، نیاز به طرح مقرراتی در این زمینه به وجود آمد و نظام بانکی کشور را بر آن داشت تا مقررات خاصی را در این زمینه تدوین و اجرا نماید.
در این راستا، در سال ۱۳۸۰ شمسی برای اولین بار مقررات راجع به ال سی ریالی ابلاغ شد.

اما پس از سوءاستفاده از این نوع اعتبار توسط گروه آریا و تشکیل پرونده موسوم به فساد کلان بانکی، طبق دستور بانک مرکزی صدور اعتبار اسنادی (ال سی) داخلی-ریالی و تنزیل این گونه ال سی ها در ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۰ متوقف گردید.

پس از تدوین مقررات سخت گیرانه نسبت به گذشته و تصویب دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی- ریالی در تاریخ ۱۳۹۴/۹/۱۷ توسط شورای پول و اعتبار، مجددا صدور و تنزیل ال سی داخلی آغاز شد.

عناوین اصلی

مهمترین تغییرات دستورالعمل جدید بانک مرکزی

دستورالعمل جدید بانک مرکزی :

پس از حدود دو سال بازنگری و جمع‌بندی، دستورالعمل اعتبار اسنادی(ال سی) داخلی-ریالی اصلاح و پس از تصویب در جلسه مورخ ۱۴۰۳/۰۱/۲۱ شورای پول و اعتبار به بانکها ابلاغ شد.

مهم‌ترین تغییرات دستورالعمل جدید:

  1. امکان واگذاری و انتقال سند تعهد پرداخت (توسط ذینفع ال سی) که با توجه به موانع جدی اوراق گام و فکتورینگ، باعث توسعه تامین مالی زنجیره‌ای (SCF) و تسهیل خرید مواد اولیه و تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌ها خواهد شد. (ماده ۴۴) 
  2. امکان انتشار اوراق بهادار خرید دین در بازار سرمایه و اوراق بهادارسازی اسناد دریافتنی(securitization) به پشتوانه سند تعهد پرداخت.(ماده ۴۶)
با توجه به عملکرد و پیشینه موثر این ابزار طی سالهای اخیر، زمینه بسیار مناسبی برای توسعه خدمات تامین مالی زنجیره‌ای به خصوص در پلتفرم‌ها فراهم شده است.
برای دریافت فایل pdf این آئین نامه و فرم های پیوست روی لینک زیر کلیک کنید:
آخرین مقالات
پرسش و پاسخ
نظر و یا هر سوالی در خصوص مقاله " دستورالعمل جدید اعتبار اسنادی (ال سی) داخلی-ریالی " دارید مطرح کنید تا پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *